طراحی با کامپیوتر

طراحی به کمک کامپیوتر (Computer-aided design) که به اختصار CAD گفته می‌شود. استفاده از کامپیوتر برای ایجاد یک طرح جدید یا بررسی کردن یک طرح و اصلاح و بهینه سازی آن می‌باشد.

هدف از ساخت و استفاده از نرم افزار CAD:

۱- افزایش بهره وری طراح
۲- بهبود کیفیت طراحی
۳- سهولت ارتباط بین طراحان برای تبادل کارها
۴- ایجاد بانک اطلاعاتی از طرح‌های ساخته شده

خروجی CAD اغلب به شکل فایل‌هایی است که می توان آن را چاپ کرد و یا مستقیما به دستگاه های تولیدی داد تا آن قطعه را بسازند.

نرم افزار CAD ابتدا به روش گرافیک برداری (Vector) شیئ مورد نظر را طراحی می‌کند و سپس به روش گرافیک شطرنجی (Raster) ظاهر آنها را شکل می‌دهد.

علاوه بر این یک فایل CAD اغلب اطلاعاتی بیش از ابعاد و شکل ظاهری شیئ را در خود نگه می‌دارد. اطلاعاتی از قبیل مواد سازنده هر بخش و فرایند ساخت شیئ و غیره.

این نرم افزار‌ها می تواند تنها برای طراحی نقطه و خط و اشکال در فضای دو بعدی (2D) استفاده شود. یا سطوح و حجم‌ها در فضای سه بعدی (3D).

طراحی صنعتی اکنون به یک شاخه مهمی از هنر تبدیل شده است. که در همه رشته های صنعتی از قبیل معماری، خودرو سازی، لوازم منزل، پروتز و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. و کلیه این طراحی ها با نرم‌افزار های CAD انجام می‌گیرد.

همچنین CAD به طور گسترده ای برای تولید انیمیشن‌های کامپیوتری و یا برای ایجاد جلوه های ویژه در فیلم‌ها، استفاده می شود.

به دلیل اهمیت اقتصادی فراوانی که نرم افزارهای CAD در بازار دارند، این نرم‌افزار‌ها تبدیل به موتور محرکه علوم دیگری هم شده اند. از قبیل هندسه محاسباتی، هندسه ذیفرانسیل، گرافیک کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار).

نوع فایل CAD

۱- STEP: هریک از شرکت‌های سازنده نرم افزار CAD، انواع فایل های خود را دارند و هر کدام با نام ها، فرمت ها و پارامتر های خود اطلاعات را ذخیره می‌کنند. ولی برای اینکه بتوان فایل ها را بین نرم افزار های مختلف جابجا کرد و همچنین برای ساخت یا پرینت به دستگاه های مختلف فرستاد استانداردهای مختلفی ارائه شده است. مهمترین آنها یک استاندارد جهانی (ISO 10303) به نام STEP است که از سال ۱۹۹۴ ارائه شده و اکنون کلیه نرم افزارهای CAD از آن پشتیبانی می‌کنند.

۲- STL: علاوه بر آن، چاپ سه بعدی که یکی از کاربردهای جدید نرم افزارهای CAD می‌باشد اغلب دستگاه ها از فایل فرمت STL استفاده می‌کند. ورژن ۲ این فرمت در سال ۲۰۰۹ ارائه شده است. و کلیه نرم افزارهای مهم CAD از آن پشتیبانی می‌کنند.

۳- IGES: این فرمت اول توسط نیروی هوایی ایالات متحده ارائه شد و اکنون در صنایع مختلف مثل خودروسازی، کشتی سازی، هوا فضا و غیره کاربرد دارد. و اکنون اغلب نرم افزار های CAD و دستگاه های چاپ سه بعدی آن را پشتیبانی می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.