فری فایل سینک – FreeFileSync

آیا می‌دانید همگام سازی دیتا (Data Synchronization) چیست و چرا مهم است؟ گاهی اوقات به دلایل مختلف ما مجبوریم اطلاعاتمان را روی دو یا چند وسیله جداگانه نگهداری کنیم. پس از مدتی که با آنها کار کنیم این اطلاعات با هم اختلاف پیدا می کنند و لازم است با هم یکسان شوند. به این کار همگام سازی دیتا می‌گویند.

فرض کنید شما اطلاعات مهمی برای خودتان دارید. و در تعداد زیادی فایل و فولدر درون کامپیوترتان نگه می‌دارید. (عکس‌، فیلم، متن، خاطرات… ) این اطلاعات همیشه در خطر از بین رفتن هستند. خرابی هارد کامپیوتر یا ویروس یا … ممکن است برای اطمینان، یک هارد اکسترنال بخرید و آنها را بر روی آن کپی کنید. ولی پس از مدتی این اطلاعات تغییر می‌کنند. فایل‌های بعضی پوشه‌ها کم یا زیاد می‌شوند. یا برخی از فایل‌ها را ادیت می‌کنید. حتی ممکن است برای دادن یا گرفتن اطلاعات از کسی هارد اکسترنال را ببرید؛ و اطلاعات درون آن هم کم یا زیاد و یا ویرایش شوند. پس از مدتی شما نیاز به همگام سازی دارید. و باید برای اطمینان این کار را هر ماه یا هر هفته‌ یا هر روز تکرار کنید.

اما چگونه این کار را می‌توانید بکنید؟ باید فایل های تک تک فولدرها را با هم مقایسه کنید؛ ببینید چه چیزی کم یا زیاد شده است. حتی فایل‌های همنام هم ممکن است ویرایش شده باشد باید به تاریخ آن ها دقت کنید. می‌بینید که انجام این کار به صورت دستی بسیار دشوار است. خوشبختانه برای این کار نرم افزارهای زیادی وجود دارد. برخی برای شرکت‌های بزرگ و سرورهای آنهاست و برخی برای کارهای شخصی و کوچک. در اینجا یکی از آنها که برای انجام کارهای شخصی مناسب است را معرفی می‌کنیم.



فری فایل سینک (FreeFileSync)

فری فایل سینک (FreeFileSync) یک نرم افزاری برای مقایسه محتویات دو فولدر باهم و همگام سازی آنهاست. این نرم افزار به جای این که هر بار همه اطلاعات را کپی کند؛ ابتدا محتویات دو فولدر را با هم مقایسه می‌کند؛ و تنها فایل‌های تغییر یافته را طبق استراتژی تعیین شده، کپی می‌کند. و چون الگوریتم خوبی برای این کار طراحی کرده است؛ سرعت آن بسیار بالاست. شاید رابط کاربری آن خیلی مدرن به نظر نیاید ولی توانایی‌ها و کارآیی‌هایش کاملا آن را جبران می‌کند.

برای آشنایی بیشتر، این صفحه را هم بخوانید.

فری فایل سینک را از سایت رسمی اش، دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید.

آغاز کار با فری فایل سینک


طراحی استراتژی


سینک بر روی کلود


تنظیمات اختصاصی


ذخیره کردن تنظیمات