فولدر اشتراکی برای کار تیمی

فرض کنید شما و دوستتان روی یک پروژه کار می‌کنید. اطلاعات مربوط به این پروژه شامل تعداد زیادی فایل است که در یک پوشه نگهداری می‌شود. در ابتدا این فولدر را هرکدامتان روی لپتاپ خودش کپی می‌کند.
پس از شروع کار، در هر روز هر کدام ممکن است، چند فایل را ادیت کند؛ چند فایل را پاک کند یا فایلهای جدیدی در آن کپی کند. این مسأله باعث می شود که به سرعت این دو فولدر با هم اختلاف پیدا کنند. پس از چند روز اگر بخواهید روی یک فایل کار کنید؛ یا از اطلاعات درون آن استفاده کنید؛ نمی‌توانید مطمئن باشید دوستتان آن را قبلا ویرایش نکرده باشد. برای اینکه بتوانید بدون مشکل پروژه را پیش ببرید؛ باید اطلاعات دو فولدر همیشه با هم یکسان باشد. به این کار همگام سازی (Sync) می‌گویند. و این کار را باید در یک پریود زمانی معینی پیوسته تکرار کنید. ساعتی یکبار، روزی یکبار، هفته‌ای یکبار یا …

برای اینکه به آسانی بتوانید این کار را انجام دهید باید یک فضایی بر روی اینترنت داشته باشید و پیوسته فایل‌های روی کامپیوتر خود را با آن سینک کنید. معروفترین تکنولوژی برای این کار پروژه Git است. که امکانات زیادی دارد. اما یادگیری و تسلط بر آن کمی دشوار و زمان بر است.

بنابراین در اینجا یک راه حل ساده برای پروژه‌های کوچک ارائه می‌کنیم. در این روش از گوگل درایو (Google Drive) به عنوان فضای روی اینترنت و فری فایل سینک (FreeFileSync) به عنوان نرم افزار همگام سازی استفاده می‌شود.

ساخت فولدر اشتراکی

ابتدا سرگروه در گوگل درایو خود یک فولدر می‌سازد و آن را برای همه اعضای گروه با دسترسی Edit به اشتراک می‌گذارد. سپس با فری فایل سینک به این فولدر متصل می‌شود؛ و فولدر پروژه روی کامپیوتر خودش را با آن سینک می‌کند. برای اینکه سینک کردن، برای دفعات بعدی آسان‌تر باشد؛ می‌توان یک Batch Job برای آن ساخت و هر بار تنها روی آن دابل کلیک کرد.



بررسی فعالیت افراد و بازیابی فایل

هر یک از اعضای گروه می‌توانند با مراجعه به Activities ببینند؛ هر کسی در چه زمانی روی کدامیک از فایل‌ها کار کرده‌اند. (ویرایش، حذف یا اضافه) و در صورتیکه مشکلی پیش بیاید سرگروه می تواند فایل قبلی را از Trash برگرداند. ولی اعضای گروه به Trash سرگروه دسترسی ندارند. اگر بخواهید همه اعضای گروه امکان بازیابی فایل‌ها را داشته باشند؛ باید Versioning را در فری فایل سینک فعال کنید. تا فایل‌های قبلی بجای پاک شدن با تاریخ و ساعت در یک پوشه دیگر منتقل شود.



سینک فولدر اشتراکی

برای اینکه بقیه اعضای گروه بتوانند به صورت آفلاین روی پروژه کار کنند؛ باید یک نسخه از پروژه را روی کامپیوتر خود داشته باشند و هر از گاهی با فری فایل سینک آن را با فولدر اشتراکی سینک کنند. برای این کار باید فولدر اشتراکی را به درایو خود منتقل کنند. و سپس برای اجرا در دفعات بعد، یک Batch Job بسازند.



تمرین

شما هم سعی کنید با دو سه تن از دوستان خود، یک فولدر اشتراکی بسازید و یک پروژه آزمایشی را با ساخت چندین فایل، پیش ببرید.