اول موبایل

موبایل فرست (Mobile-First) یک رویکرد در طراحی وب است. اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط لوک روبلوسکی (Luke Wroblewski) مطرح شد.

موبایل فرست، به زبان ساده یعنی شما ابتدا صفحه را برای نمایش در صفحات کوچک و باریک موبایل در یک ستون طراحی می‌کنید. و سپس برای اینکه آن صفحه در نمایشگرهای بزرگتر مثل تبلت یا مانیتور زیبا دیده شود تغییرات لازم را مرحله به مرحله در آن می‌دهید. در این صورت محتوا مورد نظر در هر نمایشگری با هر اندازه، بخوبی نمایش داده خواهد شد. و همچنین مطمئنا در موبایل و نمایشگرهای کوچک بهترین خوانایی را دارد.

اما علت این تغییر رویکرد چه بود؟

تعداد کاربران موبایل در دنیا روز به روز در حال افزایش است به صورتیکه تعداد اعضای شبکه های موبایلی دنیا در سال ۲۰۱۵ از تعداد کل جمعیت دنیا فراتر رفت.

و همچنین آمارها نشان می‌دهد اکثر افراد بیشتر علاقمندند با موبایل اطلاعات مورد نیاز خود را از اینترنت دریافت کنند تا به کمک لپ تاپ. این علاقمندی را در نمودار آمارهای جستجو در اینترنت در کشور آمریکا می‌توانید ببینید.

همینطور که می‌بینید تعداد جستجو با موبایل به طور شگفت‌آوری رو به افزایش است و از سال ۲۰۱۵ تعداد جستجو با موبایل در اینترنت، دسکتاپ را پشت سر گذاشت.

البته آمارها در ایران هم همین استقبال از موبایل و اینترنت موبایل را نشان می‌دهد.

همینطور که در نمودار فوق می‌بینید در سال ۹۱ تعداد سیم کارت‌های واگذار شده از تعداد جمعیت کل کشور بیشتر شده و اکنون به حدود دو برابر جمعیت رسیده است. و کاربران اینترنت در کشور از طریق موبایل بیش از دو برابر ADSL می‌باشد.

اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در اینجا ببینید.

روشن است که طراحان وب، صفحات سایت را برای خودشان طراحی نمی‌کنند، بلکه برای کاربران طراحی می‌کنند و باید رضایت آنان را جلب کنند. و با توجه به اینکه اکنون اکثریت کاربران اینترنت روی موبایل صفحات وب را می‌بینند. بنابر این باید مطالب سایت به ترتیب اهمیت طوری به آنان نمایش داده شود که براحتی قابل خواندن باشد و همچنین از مراجعه به سایت لذت ببرند. و ترغیب شود باز هم به این سایت مراجعه کنند. به همین دلیل اکثر طراحان وب رویکرد موبایل فرست در طراحی را پذیرفته‌اند و اجرا می کنند.