گوگل فونت

در ابتدا در سال ۲۰۱۰ با نام Google Web Fonts راه اندازی شد، اما بعداً به Google Fonts تغییر نام داد. مجموعه‌ای از فونت‌های آزاد هستند که به کاربران اجازه می‌دهد، آن‌ها را در وب سایت خود استفاده کنند. این سرویس به میزبانی گوگل ارائه می‌شود و همه فونت‌ها و پهنای باند رایگان است.

گوگل فونتس از طریق اینترنت استفاده می‌شود و قرار نیست روی کامپیوتر شما به صورت لوکال نصب شود. بنابر این آن‌ها تنها در بروزر شما کار می‌کنند.

با افزودن یک خط در CSS، از فونت‌های گوگل می‌توانید در وب سایت خود استفاده کنید. مثلاً، برای استفاده از فونت Open Sans، می‌توانید خط زیر را در بخش <head> کد HTML خود بیفزاید.


<link href='http://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans' rel='stylesheet' type='text/css'>

سپس با استفاده از یک خط شبیه به مثال زیر، فونت Open Sans را در CSS خود به کار برید.


font-family: 'Open Sans', sans-serif;

هنگام استفاده از هرگونه فونت، بازدید کننده باید آن فونت را لود کند تا صفحه وب را به درستی ببیند. مانند سایر دانلودها، افزودن فونت باعث افزایش زمان لود شدن صفحه وب می‌شود.

گوگل فونتس هم اکنون بیش از ۲۰ فونت به زبان عربی دارد که زبان فارسی را نیز پشتیبانی می کند.

برای آگاهی بیشتر اینجا را ببینید.

Noto fonts

گوگل در حال توسعه یک خانواده فونت به نام نوتو است که هدف آن پشتیبانی از همه زبانها با ظاهر و احساس هماهنگ است.

پنیریست که از شیر سویا به دست می‌آید.

وقتی متنی روی مانیتور نمایش داده می‌شود، گاهی اوقات آن متن دارای کاراکتری است که قابل نمایش نیست، زیرا هیچ فونتی که دارای آن کاراکتر باشد، روی کامپیوتر نصب نشده است. وقتی این اتفاق می‌افتد، یک کاراکتر جایگزین (معمولاً یک مستطیل کوچک) نشان داده می‌شود. در زبان عامیانه، به این مستطیل‌های کوچک به دلیل شباهت بصری با آن محصول، توفو tofu گفته می‌شود.

نوتو پاسخ گوگل به توفو است. نام نوتو برای انتقال این پیام است: «گفتن نه به توفو» (no more tofu)

نوتو دارای سبک‌ها و وزن‌های بسیاری است و به صورت رایگان در دسترس همه است.

این پروژه شامل بیش از ۱۰۰ فونت است؛ و افزون بر ۸۰۰ زبان را پشتیبانی می‌کند. تاکنون ۴ فونت عربی که از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند، در این پروژه ساخته شده است.

برخی از پروژه‌های اپن سورس مثل لیبرآفیس این فونت‌ها را به صورت پیش فرض در خود جای داده‌اند.

برای آگاهی بیشتر اینجا را ببینید.