حسین عبدالله زاده حقیقی

حسین عبدالله‌زاده حقیقی، در ۱۴ بهمن ۱۳۱۵ در تبریز متولد شد. او به نقاشی و خطاطی علاقه‌مند بود و پس از تحصیلات متوسطه در دهه‌‌ی ۳۰ شمسی، در آتلیه‌ی «گرافیت»، طراحی آگهی تبلیغات در روزنامه‌ها را شروع کرد و به دلیل آشنایی با خطاطی، همکاری خود را با سازمان چاپ و حروف‌ریزی زر در سال ۱۳۳۷ آغاز کرد.

نقل از خود ایشان:

یک روز چند طرح کشیده و به گراورسازی آقای رشیدیه رفته بودم. آن روز آقایان ناصری و عبدی مؤسسان حروف‌ریزی زر هم آنجا آمده بودند و داشتند صحبت می‌کردند؛ گفتند ما همه جا مراجعه کردیم که خط مناسبی برای حروف‌ریزی پیدا کنیم، ولی موفق نشدیم. آقای رشیدیه به آنان گفتند که کار را به من بدهند. آن موقع من حدود بیست، بیست و دو ساله بودم. آن‌ها ابتدا با لبخندی، شاید حاکی از تمسخر، با من برخورد کردند اما آقای رشیدیه با اطمینان به آنها گفت: ایشان را هم امتحان کنید.

نتیجهٔ اولین همکاری آقای عبدالله‌زاده حقیقی با این سازمان طراحی تایپ‌فیسی بود؛ که اکنون در ایران به نام «زر» شناخته می‌شود. پس از موفقیتش در اولین پروژه، روند همکاری وی در حوزه‌ی تایپ دیزاین با موسسه‌ی زر ادامه یافت و به طراحی تایپ‌فیسی برای روزنامه کیهان و اطلاعات انجامید. این تایپ‌فیس بعداً «نازنین» نام گرفت. همچنین او اولین تایپ‌فیس ایتالیک (کج) را به نام «ایرانیک» در اواخر دهه‌‎ی ۴۰ شمسی، بر اساس دستخط دکتر مصاحب، طراحی کرد. تایپ‌فیس‌های «تیتر»، «مروارید»، «فیروزه»، «فردوسی» و «سعدی» از دیگر آثار او هست.



حسین عبدالله‌زاده حقیقی در مرداد ماه ۱۳۸۲ در ۶۶ سالگی، درگذشت.

این فیلم ضمیمه‌ی کتاب «چاپ برجسته» به کوشش آقای علی فرامرزیان است که با اجازهٔ ایشان بر روی اینترنت گذاشته شده است.