صابر راستی کردار

فونت در صنعت نشر و طراحی گرافیک نقش مهمی را ایفا می‌کند. یک فونت زیبا و متناسب با مطالب به تنهایی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در اثرگذاری نوشته داشته باشد.

متاسفانه تعداد فونت‌های فارسی استاندارد که در مرورگرهای مختلف به خوبی نمایش داده شوند، حجم مناسبی داشته باشند، در اندازه‌های مختلف خوانا باشند و از نظر مجوزهای قانونی مشکلی نداشته باشند، بسیار اندک است.

خوشبختانه یکی از برنامه‌نویسان حرفه‌ای و هنرمندان خوش‌ذوق، به نام صابر راستی‌کردار چند فونت فارسی را که از تمامی نظرها در شرایط خوبی هستند، طراحی و به صورت اپن سورس و آزاد تحت مجوز OFL منتشر کرده است.

مجوز OFL به طور خلاصه می‌گوید؛ شما اجازه استفاده از فونت را در هر کاری چه شخصی و چه تجاری، خواهید داشت منوط به اینکه اگر آن را تغییر دادید، نتیجه را باز نشر نمایید.

کار ارزنده ایشان از دو جهت قابل تقدیر است:

  1. فونت هایشان، علاوه بر زیبایی، خوانایی و طراحی مدرن طیف گسترده‌ای از کاربردها را پوشش می‌دهد؛ از رابط کاربری وب و اپلیکیشن موبایل گرفته تا کارهای چاپی را شامل می‌شود.
  2. فونت‌هایشان را به صورت اپن سورس ارائه کرده‌اند. و این نشانه رویکرد حرفه ای ایشان به مبحث مشارکت در طراحی و توسعه است که باید الگو قرار بگیرد، یک نمونه‌ی ایرانی در زمینه مشارکت خلاقانه و ارزشمند در جامعه.

فونت وزیر یکی از محبوب‌ترین فونت‌های ایشان می‌باشد. داستان نحوه شکل گیری و اجرای این ایده را در وبلاگ خودشان بخوانید.

فونت وزیر به عنوان جایگزین تاهوما در ۶ وزن ساخته شده است.

به علت بلندتر بودن ارتفاع حروف فارسی نسبت به انگلیسی، کلمات انگلیسی در بین متن فارسی، ناهمگون به نظر می‌رسد. برای حل این مشکل فونت وزیر UI با قد کوتاه‌تر ارائه شده است.

فونت ساحل  در ۵ وزن ساخته شده است.

فونت شبنم به عنوان جایگزین یکان در ۵ وزن ساخته شده است.

فونت صمیم در ۳ وزن ساخته شده است.

فونت پرستو در ۲ وزن ساخته شده است. در طراحی این فونت از فونت نازنین الهام گرفته شده است.

فونت تنها

فونت گندم

فونت ناهید که همان نسخه اول وزیر است.

فونت وزیرکد از نوع مونوسپیس برای کدنویسی ساخته شده است.

برای مقایسه فونت‌های فارسی و عربی به اینجا مراجعه کنید.

این پروژه تنها با هدایای داوطلبانانه حمایت می‌شود. برای آگاهی بیشتر اینجا را ببینید.