محمد صالح سوزنچی

گفتار زیر نقل قولی از محمد صالح سوزنچی است.

من هکر و توسعه دهنده نرم‌افزار هستم. همچنین مفتخرم که عضو کوچکی از جامعه نرم‌افزار آزاد و اوپن سورس ایران نیز هستم.
من به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم اهمیت زیادی می‌دهم و حتی آن را مهمتر از پول‌دار بودن خودم می‌دانم و زندگی متوسط در یک جامعه سالم بسیار لذت بخش‌تر از پول‌دار بودن در یک جامعه کثیف است و من به هیچ وجه حاضر نیستم سرمایهٔ اجتماعی‌ام را با سرمایه اقتصادی معاوضه کنم.

من طرف‌دار اخلاق هستم. از دروغ بدم می‌آید و اهل پنهان‌کاری نیستم. اگر کاری زشت باشد انجامش نمی‌دهم و اگر احساس کنم کاری آنقدر زشت است که قابل بیان کردن نیست، ترجیح می‌دهم اصلاً انجامش ندهم. آرامش روانی‌‌ام را هم مدیون همین هستم که هیچ وقت نگران افشا شدن رازی یا کاری یا چیز پنهانی نباشم. هویت اصلی من بر گرفته از تمام ارکان هویت ملی ایران است، چه آنهایی که خیلی دوستشان دارم و چه ندارم.

فعالیت‌های من شامل کنشگر فرهنگی، دفاع از حقوق کودکان، جامعه‌شناسی و مهندسی اجتماعی و برنامه نویسی است که در حال حاضر بیشتر برای شفافیت و آزادی بیان و ارتقای سطح آگاهی عمومی فعالیت می‌کنم.

هفت سالی است که در زمینه حفظ، صیانت و گسترش از خط فارسی مشغول به تحقیق و پژوهش هستم. حاصل این تلاش‌ها، رسیدن به هنری است زیبا و تخصصی که با آن موفق شدم چندتایی تایپ‌فیس (فونت) فارسی برای کودکان کشورم طراحی و آنها را با مجوز آزاد منتشر کنم.

برای آگاهی بیشتر اینجا را ببینید.


وی فونت بهداد، نیکا، فربد، گنجنامه و … را تا کنون بر روی سایت گیت‌هاب منتشر کرده است.

شاید محبوب‌ترین آنها فونت بهداد باشد. این فونت، بیشتر برای متونی مناسب است که مخاطبین آن جوانان و کودک هستند.


ارائه: محمد صالح سوزنچی
با عنوان: فونت فاﺭسی، ﺍﺯ گذشته تا ﺁیندﻩ
در اولین همایش «آینده طراحی وب» چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴