گوش دادن فعال

شما در کلاس نشسته اید و به صحبت های استادتان گوش می دهید و افکارتان شروع به حرکت می کند. شما به این فکر می کنید که برای ناهار چه چیزهایی داشته باشید و بعداً در مهمانی چه بپوشید. می شنوید که معلمتان چیزی در مورد آنچه در امتحان خواهد آمد می گوید و شما به طور خلاصه آن را یادداشت می کنید. شما مطمئن نیستید که معنی آن چیست، اما به خودتان می گویید که بعداً آن را جستجو خواهید کرد. وقتی امتحان می آید، شب قبل ساعت ها در مورد موضوع تحقیق می کنید. اگر در طول سخنرانی از مهارت های گوش دادن فعال استفاده می کردید، می توانستید از آن اجتناب کنید. اما چگونه می توانید شنونده متمرکزتری شوید؟ از طریق مهارت های گوش دادن فعال!

مهارت های گوش دادن فعال مراحلی هستند که برای شنونده درگیر بودن لازم است. یادگیری مهارت های گوش دادن فعال به افراد کمک می کند تا توجه بیشتری داشته باشند و اطلاعاتی را که می شنوند به درستی درک کنند. این مهارت ها می توانند کیفیت عملکرد تحصیلی، ارتباطات حرفه ای و روابط رسمی را بهبود بخشند.

تعریف مهارت گوش دادن فعال

مهارت‌های گوش دادن فعال مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند که به افراد کمک می‌کنند شنونده‌های درگیر شوند. گوش دادن فعال به معنای گوش دادن با دقت و احترام با استفاده از هر پنج حواس است. این نیاز به تمرکز کامل و ساکت بودن دارد که شما آنچه را که گوینده می گوید پردازش می کنید.

برای اینکه شنونده ای متعهد و محترم باشید، مهارت های گوش دادن فعال لازم است.

مهارت های ارتباطی گوش دادن فعال

مهارت های گوش دادن فعال همه اشکال ارتباط را بهبود می بخشد. فراتر از درک آنچه سخنرانان می گویند، تمرین گوش دادن فعال به شنوندگان این اطمینان را می دهد که با احترام با سخنرانان ارتباط برقرار کنند، به گونه ای که گفتگو و بحث سالم را تقویت کند. بنابراین، مهارت‌های گوش دادن فعال در مدارس، محیط‌های کاری، سیاست و حتی در ارتباطات غیررسمی بین دوستان و خانواده مفید است.

به عنوان مثال، تصور کنید مدیر مدرسه شما از کلاس شما بازدید می کند و یک قانون جدید مدرسه را توضیح می دهد که با آن مخالف هستید. اگر در وسط سخنرانی صدا بزنید و در مورد این قانون اظهارنظرهای گستاخانه ای داشته باشید، بعید است مدیر مدرسه شما را جدی بگیرد. با این حال، اگر فعالانه گوش دهید، تلاش کنید دیدگاه آنها را درک کنید، سپس با احترام مخالفت کنید، به احتمال زیاد گفتگوی پرباری خواهید داشت.

ویژگی های مهارت گوش دادن فعال

برای استفاده از گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موثر، مهم است که بفهمیم چه چیزی یک شنونده فعال را می سازد. از ویژگی های اصلی مهارت های گوش دادن فعال اغلب به عنوان «سه عنوان» گوش دادن فعال یاد می شود: نگرش، توجه و سازگاری.

نگرش

اولین “A” گوش دادن فعال به معنای نگرش است. شنوندگان فعال باید با دید مثبت به گوینده نزدیک شوند. حتی اگر روحیه خوبی ندارید، منتظر چیزی نیستید که به آن گوش خواهید داد، یا انتظارات کمی دارید، باید تلاش کنید تا همه اینها را کنار بگذارید و با ذهنی باز به گوینده نزدیک شوید. نگرش خوب و لبخند، تجربه را برای گوینده و شنونده لذت بخش تر می کند و به شنونده کمک می کند متمرکز بماند.

برای حفظ نگرش مثبت، شنوندگان باید از اظهار نظر منفی درونی درباره گوینده خودداری کنند. اگر با آنچه گفته می‌شود مخالف هستید، می‌توانید پس از پایان سخنران سؤال بپرسید و نظر بدهید.

گوش دادن با نگرش مثبت همچنین مستلزم اجتناب از سوگیری است. تعصب عبارت است از تعصب در حمایت یا علیه چیزی. به عنوان مثال، مدیر استخدامی که از متقاضیان جوان تر نسبت به افراد مسن تر حمایت می کند، نسبت به متقاضیان جوان تر تعصب دارد.

در حین گوش دادن فعال، شنوندگان باید برای کنار گذاشتن نظرات و تمایلات ذهنی که ممکن است حواس آنها را منحرف کند یا آنها را از گوش دادن به گوینده با ذهنی باز منصرف کند، تلاش کنند. شما هرگز نمی‌دانید که یک گوینده ممکن است به شما چه چیزی را بیاموزد یا علاقه شما را به آن برانگیزد، بنابراین مهم است که قبل از گوش دادن به سخنران، تعصباتی را که دارید فکر کنید و آن را کنار بگذارید.

به عنوان مثال، تصور کنید که باید به سخنرانی یک نامزد ریاست جمهوری گوش دهید، اما از قبل می دانید که به نامزد دیگر رای خواهید داد. در چنین حالتی، ممکن است وسوسه شوید که صحبت های گوینده را نادیده بگیرید یا شنونده فعالی نباشید. با این حال، ممکن است از یادگیری دیدگاه‌های سیاسی انتقادی که بر شما تأثیر می‌گذارد، غافل شوید، خواه با آنها موافق باشید یا نه. تشخیص سوگیری ها قبل از گوش دادن و انتخاب کنار گذاشتن آن ها به شنوندگان کمک می کند که احترام و تمرکز داشته باشند.

توجه

یکی دیگر از ویژگی های مهم گوش دادن فعال توجه است. شنوندگان فعال باید با حفظ تماس چشمی، یادداشت برداری و عدم انجام چند کار در حین گوش دادن، توجه کامل خود را به گویندگان جلب کنند. توجه کامل به گوینده باعث می شود که هر آنچه گفته می شود بشنوید و پردازش کنید.

اگر هنگام گوش دادن یادداشت برداری می کنید، هر چند وقت یکبار به بالا نگاه کنید تا با گوینده تماس چشمی برقرار کنید. این به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که تمرکز خود را حفظ کرده و به گوینده نشان می دهد که با وجود نگاه کردن به پایین، همچنان درگیر هستید.

تنظیم

تنظیم سومین ویژگی اصلی گوش دادن فعال است. تعدیل مستلزم همراهی با جریان و انطباق با نحوه برخورد گوینده به موضوع است نه اینکه انتظار داشته باشیم سخنران به شیوه ای خاص به آن نزدیک شود. به عنوان مثال، معلم شما ممکن است در طول یک سخنرانی به یک مسیر انحرافی برود و یک داستان شخصی که ارتباط آزادانه با موضوع مورد نظر دارد تعریف کند. ممکن است فکر کنید که این موضوع بی ربط است و وسوسه می شوید که منطقه را خارج کنید. با انجام این کار، از وظیفه خود خلاص خواهید شد و تمرکز مجدد برایتان دشوار خواهد بود. در عوض، باید نکته اصلی گوینده را به خود یادآوری کنید و با رویکرد او نسبت به موضوع تطبیق دهید.

۷ مهارت کلیدی گوش دادن فعال

برای دستیابی به تمام مهارت های گوش دادن فعال، شنوندگان باید هفت مهارت کلیدی گوش دادن فعال را تمرین کنند.

1. عوامل حواس پرتی را کنار بگذارید

کنار گذاشتن عوامل حواس پرتی نشان دهنده احترام است و به حفظ تمرکز کمک می کند. حواس پرتی شامل هر چیزی است که ممکن است توجه شنونده را از بین ببرد، از جمله تلفن همراه، کامپیوتر، تلویزیون و کتاب. شنوندگان همچنین باید مراقب حواس‌پرتی‌های درونی باشند، مانند فکر کردن به چیزهای دیگر، فاصله گرفتن و خیال‌پردازی. اگر احساس می کنید ذهن شما شروع به سوق دادن به سوژه های دیگر کرده است، سعی کنید با تغییر چشمان خود به گوینده، خود را به او برگردانید.

اگر از رایانه یا تلفن برای یادداشت برداری از سخنان سخنران استفاده می کنید، اعلان هایی مانند پیامک یا ایمیل را بی صدا کنید.

2. زبان بدن را بررسی کنید

شنوندگان فعال باید خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند که زبان بدن آنها به آنها اجازه می دهد تا روی گوینده تمرکز کنند. مانند کنار گذاشتن حواس پرتی، زبان بدن مناسب نشان دهنده احترام است و توجه شنونده را حفظ می کند. زبان بدن برای گوش دادن فعال شامل ویژگی های زیر است:

  • حالت مستقیم
  • ارتباط چشمی
  • پاها روی زمین
  • به سمت گوینده خم شوید
  • گهگاه سرتان را تکان دهید

ویژگی‌های بالا به شنوندگان کمک می‌کند از رفتارهای منحرف‌کننده مانند دور زدن و خیال‌پردازی اجتناب کنند.

3. حرف خود را قطع نکنید

شنوندگان فعال باید منتظر بمانند و قبل از پاسخ دادن به هر چیزی که یک گوینده می گوید گوش دهند. اگر نظر یا سوالی دارید، در صورت لزوم می توانید با بالا بردن دست خود به گوینده هشدار دهید. با این حال، شنوندگان اغلب متوجه می شوند که سؤالات یا نظرات آنها بعداً در صحبت های گوینده مطرح می شود. مهمترین قانون این است که بر سر شنونده فریاد نزنید یا بدون درخواست نظری ندهید. این بی احترامی است، حواس دیگر شنوندگان را پرت می کند و می تواند تمرکز خود شنونده را از بین ببرد.

4. منعکس کنید

بخش مهمی از شفاف سازی، بررسی برای اطمینان از درک سخنران است. برای انجام این کار، می توانید سوالات شفاف سازی داخلی از خود بپرسید، مانند “نکته اصلی گوینده چیست؟” یا “ارتباط آن مثال آخر چه بود؟” چک کردن با خودتان برای اطمینان از اینکه با شنونده همگام هستید، به شما کمک می‌کند تا درگیر و مشغول کار باشید و همچنین می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی به توضیح نیاز دارید.

یادداشت برداری در حالی که یک گوینده در حال صحبت است، یک راه عالی برای تأمل در مورد آنچه گفته می شود است. یادداشت برداری فواید زیادی دارد، از جمله:

  • پردازش اطلاعات – یادداشت برداری می تواند به شنوندگان کمک کند تا موضوع را بهتر درک کنند و به آنها اجازه می دهد آنچه را که گوینده می گوید تجزیه و پردازش کنند.
  • متمرکز ماندن – نوشتن یادداشت ها به شنوندگان کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنند. شنوندگان با نوشتن آنچه که گوینده می‌گوید، تضمین می‌کنند که به آن توجه می‌کنند.
  • بازگشت به عقب – یادداشت‌ها آنچه را که گوینده می‌گوید مدت‌ها پس از اتمام صحبت زنده نگه می‌دارند. این امر به ویژه هنگام مطالعه اهمیت دارد زیرا به دانش آموزان اجازه می دهد به گذشته برگردند و به گفته های معلمان اشاره کنند. حتی اگر مواد دیگری مانند کتاب‌های درسی و کتاب‌های خواندنی برای مطالعه در دسترس باشد، دسترسی به جزئیات کوچکی که سخنران ذکر شده می‌تواند گاهی اوقات عملکرد دانش‌آموز را در امتحان خراب کند.

5. توضیح بخواهید

گوش دادن فعال به شنوندگان کمک می کند تا سخنرانان را به وضوح درک کنند. بنابراین، بخش مهمی از گوش دادن فعال این است که از گوینده بخواهید نکاتی را که متوجه نشده اید روشن کند. اطمینان حاصل کنید که در یک زمان مناسب، مانند پس از اتمام صحبت سخنران یا در زمان تعیین شده برای سؤالات و نظرات، توضیح بخواهید.

6. بر روی هدف تمرکز کنید

هنگام گوش دادن به سخنران، نکته اصلی مکالمه را به خود یادآوری کنید. اگر گوینده چندین داستان را تعریف کند یا از شواهد پشتیبان زیادی استفاده کند، فراموش کردن پیام کلی می تواند آسان باشد. شناسایی هدف آنها در ابتدا و سپس یادآوری آن در طول سخنرانی به شما کمک می کند تمرکز خود را حفظ کنید.

7. خلاصه کنید

شنوندگان فعالی که تمام مهارت‌های گوش دادن فعال را به کار می‌گیرند، آنچه گفته شد را کاملاً درک خواهند کرد. برای بررسی اینکه آیا متوجه شده اید، می توانید صحبت های گوینده را خلاصه کنید. خلاصه کردن به معنای فشرده کردن آنچه گفته شد در یک نسخه کوتاهتر و اصلی است. اگر بتوانید نکات اصلی گوینده را خلاصه کنید، اطلاعات را به خوبی درک می کنید.

نمونه هایی از مهارت های گوش دادن فعال

گوش دادن فعال در چندین سناریو ارزشمند است. مهم نیست در کجا از گوش دادن فعال استفاده می کنید، همیشه می تواند به تقویت روابط سالم و محترمانه کمک کند.

گوش دادن فعال در مدرسه

تمرین گوش دادن فعال می تواند در مدرسه چالش برانگیز باشد زیرا دانش آموزان اغلب مجبورند چندین ساعت در روز این کار را انجام دهند. با این حال، یکی از بحرانی ترین موقعیت ها برای گوش دادن فعال است، زیرا دانش آموزان باید اطلاعاتی را که در مدرسه می آموزند حفظ کنند تا از نظر تحصیلی پیشرفت کنند.

به کارگیری نکات بالا در مورد یادگیری فعال به شما این امکان را می دهد که در تمام طول روز یک شنونده فعال بمانید. به عنوان مثال، تصور کنید که کلاس ششم شماست، و در حال گوش دادن به معلم انگلیسی خود هستید که درباره شاعران رمانتیک ارائه می دهد. شما خسته هستید و دوستتان به شما گفته است که رمانتیک ها خسته کننده هستند، بنابراین انگیزه ای برای گوش دادن ندارید. معلم شما شروع به صحبت می کند، اما شما چیزی را که آنها می گویند پردازش نمی کنید.

برای اینکه در کلاس عملکرد خوبی داشته باشید و در مورد موضوع یاد بگیرید، باید شنونده فعالی باشید. در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای شنونده فعال بودن در این شرایط انجام دهید:

1. نگرش

از آنجایی که دوستتان به شما گفته است که موضوع خسته کننده است، شما با ایده های قبلی منفی وارد سخنرانی می شوید. شما باید این نگرش را تغییر دهید تا شنونده ای با ذهن باز و متمرکز باشید. به عنوان مثال، ممکن است از خود بپرسید: “شاعرهای رمانتیک چه کسانی بودند؟ چرا دوستم فکر می کرد این موضوع خسته کننده ای است؟ آیا موافق خواهم بود یا آنها را جالب می دانم؟” حتی اگر چیزی را که می شنوید دوست نداشته باشید، دادن فرصت به معلم خود برای توضیح موضوع به شما کمک می کند تا یاد بگیرید.

2. توجه

برای اطمینان از اینکه درگیر می‌شوید، باید بررسی کنید که زبان بدن دقیقی از خود نشان می‌دهید. این شامل صاف نشستن و ارتباط چشمی با معلم است. حتی ممکن است یک قلم و کاغذ در دست داشته باشید که آماده یادداشت برداری در حین صحبت معلم خود باشید تا مطمئن شوید که به طور فعال آنچه را می شنوید فشار می دهید.

3. تنظیم

شما باید آماده باشید که طرز فکر خود را در حین صحبت معلم در مورد موضوع تنظیم کنید. حتی اگر گیج شده اید یا به موضوع علاقه ندارید، باید اطلاعات مهم را در تمام مدت یادداشت کنید و با جریان سخنرانی پیش بروید. یادآوری نکته اصلی سخنرانی زمانی که معلم شما از مماس ها استفاده می کند یا از مثال های عمیق استفاده می کند به شما کمک می کند تا با سبک ارائه سازگار شوید.

گوش دادن فعال در مصاحبه

مهارت‌های گوش دادن فعال همچنین می‌تواند در محیط‌های حرفه‌ای مانند مصاحبه شغلی کمک کند. به عنوان مثال، تصور کنید برای یک دوره کارآموزی اداری مصاحبه می کنید و اطلاعات زیادی در مورد مسئولیت های شغلی ندارید. شما باید یک شنونده فعال باشید زیرا مصاحبه توضیح می دهد که این شغل چه چیزی را به دنبال دارد. سه مهارت گوش دادن فعال به ویژه در این سناریو مهم هستند، زیرا آنها حرفه ای بودن را نشان می دهند و به شما در درک موقعیت کمک می کنند.

در این مثال، توجه کنید که چگونه سه As of listening فعال در عمل با هم همپوشانی دارند. گوش دادن با نگرش مثبت به شما کمک می کند که حواستان باشد و تطبیق با شگفتی ها به شما کمک می کند نگرش مثبتی داشته باشید.

گوش دادن فعال در مصاحبه شغلی

نگرش

برای نشان دادن تمایل خود به شغل، باید با نگرش مثبت وارد مصاحبه شوید. به مصاحبه کننده گوش دهید که با دید باز به دنبال چه کسی می گردد. با گوش دادن به صحبت های مصاحبه کننده با توجه متمرکز، اشتیاق خود را برای این موقعیت ابراز کنید.

توجه

تماس چشمی مستقیم با مصاحبه کننده برقرار کنید تا نشان دهید که در مصاحبه به او توجه می کنید. اگر در حال یادداشت برداری از شرح شغل هستید، مرتباً به بالا نگاه کنید و در حین گفتگو با سر تکان دهید تا نشان دهید که هنوز درگیر هستید. همچنین باید صاف بنشینید و کمی به سمت بلندگو متمایل شوید تا نشان دهید که حواس شما به آن است.

تنظیم

تعدیل در مصاحبه شغلی بسیار مهم است، زیرا مصاحبه کننده ممکن است اطلاعات غافلگیرکننده یا ناامید کننده ای را فاش کند، اما شما نمی خواهید که بر نگرش شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، مصاحبه کننده ممکن است بگوید که به دنبال فردی است که به زبان فرانسوی متوسط ​​صحبت کند، و شما می دانید که شما فقط در سطح مبتدی فرانسوی صحبت می کنید. برای تطبیق با اطلاعات غافلگیرکننده مانند این، مراقب باشید اما این نکته را در پشت ذهن خود نگه دارید. وقتی صحبت مصاحبه کننده تمام شد، می‌توانید نگرانی های خود را بیان کنید. تنظیم اینگونه وضعیت را حرفه ای و محترمانه نگه می دارد.

مهارت های گوش دادن فعال – نکات کلیدی

  • مهارت های گوش دادن فعال برای اینکه شنونده ای متعهد باشید که اطلاعات را حفظ کند، لازم است.
  • شنوندگان فعال باید به سخنران با نگرش مثبت، توجه متمرکز و توانایی تطبیق با رویکردی شگفت انگیز به موضوع گوش دهند.
  • شنوندگان فعال باید از حواس پرتی اجتناب کنند و با گوینده تماس چشمی مستقیم داشته باشند.
  • برای گوش دادن فعال، شنوندگان باید از قطع صحبت گوینده خودداری کنند، در مورد نکته اصلی گوینده تأمل کنند و در صورت لزوم سؤالات روشنگری بپرسند.
  • شنوندگان فعال باید درک خود را با تمرکز بر هدف گوینده و خلاصه کردن نکته اصلی گوینده پس از گوش دادن بررسی کنند.

Active Listening Skills