فناوری ارائه

ارائه، فعالیتی است که همگی ما تجربه‌اش را داشته‌ایم. صرف نظر از علاقه یا عدم علاقه، ارائه‌ فرصتی را برای نشان دادن دانش و تسلط بر موضوع و انتقال آن به دیگران فراهم می‌کنند ارائه‌ همچنین راه خوبیست برای افزایش مهارت‌های گفتاری و شنیداری به شمار می‌آیند.

یکی از جنبه‌های مهم در ارائه‌، انتخاب و استفاده بهینه از ابزار و فناوری‌ ارائه است. آیا به اهمیت استفاده از فناوری‌های نو در ارائه‌ اندیشیده‌اید؟ این مقاله به بررسی جایگاه و نقش فناوری در ارائه‌ها می‌پردازد. در ادامه، ضمن مرور پیشینه و کاربردهای نوین فناوری‌های ارائه، به معرفی نمونه‌هایی از این ابزارها پرداخته خواهد شد.

اهمیت فناوری ارائه

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا فناوری در ارائه‌ تا این اندازه اهمیت است؟
فناوری به شما کمک می‌کند به شکل موثرتری اطلاعات را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. در واقع فناوری روشی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است، و باعث می‌شود ارائه جذاب‌تر شود و تمرکز مخاطبان افزایش یابد. بدون فناوری، جذابیت ارائه‌ کاهش می‌یابد، بنابراین مخاطبان تعاملی کمتری خواهند داشت.
بدیهی است که هر کسی از یک راه بهتر یاد می‌گیرند. برای نمونه، برخی افراد با خواندن یک مطلب، بهتر آن‌ را می‌فهمند. برخی دیگر ممکن است برای یادگیری بهتر به عناصر بصری مانند تصاویر، نمودارها، ویدیوها نیاز دارند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند تنها به سخنان شما گوش دهند. با استفاده از فناوری ارائه می‌توانید با متن، تصاویر، صدا و چیزهای دیگر به سرعت و به سادگی توجه مخاطبان خود را جلب کنید و به آن‌ها این امکان را بدهید تا درک عمیق‌تری از موضوع به دست آورند.
فناوری همچنین می‌تواند به شما در هدایت موضوع ارائه کمک کند. برای نمونه، اگر در هر اسلاید متن یا تصویری وجود داشته باشد، می‌تواند به شما کمک کند همیشه بدانید که درباره چه باید صحبت کنید و در نتیجه ارائه را روان و بی وقفه پیش ببرید.

پیشینه فناوری ارائه

دنیای ارائه ها قبل از نرم افزارهای اینترنتی چگونه بود؟ قبل از ایجاد نرم افزارهای معروفی مانند پاورپوینت، روش های مختلفی برای ارائه ارائه وجود داشت. این روش ها زمان بیشتری را صرف کردند و بیشتر از ایجاد اسلاید روی لپ تاپ را شامل می شدند!

یکی از اولین راه‌های ارائه از طریق استفاده از تخته‌های سیاه، تخته‌های سفید، و نمودارهای کاغذی مانند شکل زیر بود:

شکل 1 – از فلیپ چارت ها می توان برای ارائه اطلاعات یا نمودارهای اضافی استفاده کرد.

اگرچه ممکن است آنها را فناوری تلقی نکنند، اما استفاده از تابلوها و فلیپچارت ها هنوز راهی برای مردم برای ارائه اطلاعات اضافی به مخاطبان بود. آنها می توانند تصاویر/نمودارهایی بنویسند یا بکشند تا به صورت بصری به ارائه کمک کنند و به شفاف تر رساندن مقاصد خود به مخاطب کمک کنند. ممکن است هنوز هم گهگاه از فلیپ چارت ها، تخته های سیاه و وایت بردهای کاغذی استفاده شود، اما اکنون که همه چیز دیجیتالی شده است، نیاز کمتری به آنها وجود دارد!

پروژکتور اسلاید یکی از اولین قطعات تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه بود. اسلاید پروژکتور دستگاهی است که اسلایدهای عکاسی را نشان می دهد. این کار را با تابش نور از طریق یک عکس ساخته شده به صورت اسلاید انجام می دهد که تصویر بزرگتری روی صفحه ایجاد می کند. همچنین از پروژکتور اسلاید چرخ و فلک استفاده شد، یک نوع پروژکتور اسلاید که اسلایدها را در یک سینی چرخشی ذخیره می کند و با نمایش عکس های اسلاید یک نمایش اسلاید ایجاد می کند.

سپس استفاده از پروژکتورهای اسلاید به استفاده از پروژکتورهای سقفی ارتقا یافت، چیزی که امروزه برای مردم آشناتر است. این دستگاهی است که برای نشان دادن نوشته ها یا تصاویر روی یک برگه بر روی دیوار یا صفحه نمایش مانند تصویر زیر استفاده می شود:

قبل از تولید آسان ارائه دیجیتال، این یک راه عالی برای انتقال اطلاعات به دانش آموزان بود. معلمان می‌توانستند «شفافیت» را به عنوان یک برگه ارائه دهند و از نشانگرهای پاک کردن خشک برای پر کردن برگه به ​​همراه دانش‌آموزان استفاده کنند.

فناوری ارائه مدرن

در جامعه مدرن، فناوری ارائه به دلیل اینترنت و رسانه های اجتماعی بسیار رایج تر و در دسترس تر است. ما نه تنها به اطلاعات دسترسی فوری داریم، بلکه راه های زیادی برای به اشتراک گذاشتن آن با دیگران داریم. فن آوری مدرن ارائه به ما امکان می دهد اطلاعات را به سرعت و کارآمد ارائه کنیم – برخلاف سال ها پیش که ارائه زمان و تلاش بیشتری می گرفت! امروزه اکثر ارائه ها با استفاده از نرم افزار ارائه دیجیتال ایجاد می شوند. اولین نرم افزار این نرم افزار مدرن پاورپوینت بود.

اولین نسخه رسمی پاورپوینت توسط مایکروسافت در سال 1990 منتشر شد. این نرم افزار پرکاربردترین نرم افزار ارائه با حدود 500 میلیون کاربر در سراسر جهان است. پس چرا پاورپوینت اینقدر جذاب است؟ در اینجا چند دلیل وجود دارد:

  • به افراد اجازه می دهد تا ایده های خود را به متن و تصاویری قابل فهم تبدیل کنند.
  • به افراد امکان می‌دهد اسلایدهای خود را سفارشی کنند و اطلاعات را به روش‌های مختلف، مانند جاسازی صوتی/تصویری یا کشیدن انیمیشن، اضافه کنند.
  • به راحتی در دسترس است و می توان از آن در هر مکان (حتی بدون اتصال به اینترنت) استفاده کرد.
  • این کار مشترک است، به این معنی که چندین نفر می توانند روی یک ارائه کار کنند – این به ویژه برای پروژه های گروهی مفید است.

اگرچه پاورپوینت معمولا استفاده می شود، اما برای همه جذاب نیست! برخی از جایگزین ها عبارتند از:

  • Apple Keynote – ایجاد شده در سال 2003
  • اسلایدهای گوگل – در سال 2006 معرفی شدند
  • پرزی – در سال 2009 تاسیس شد

انواع فناوری ارائه

ارائه ها بسته به نوع ارائه می توانند اهداف مختلفی داشته باشند. مهم است که هدف ارائه خود را در نظر بگیرید، زیرا این موضوع نحوه ارائه اطلاعات خود را به مخاطبان مشخص می کند. چهار نوع اصلی ارائه وجود دارد.

1. آموزنده

هدف از ارائه آموزنده، دادن اطلاعات به مخاطب است. این نوع ارائه بر روی حقایق و آمار متکی است. این حیاتی است که خوب تحقیق کنید. سعی کنید اطلاعات نادرست یا غیر قابل اعتماد را درج نکنید.

2. آموزشی

هدف از ارائه آموزشی این است که به مخاطب دستور دهد. این نوع ارائه بر هدایت مخاطب و نشان دادن نحوه انجام کاری تمرکز دارد. ارائه تصاویر و نمودارهای واضح یا دستورالعمل های گام به گام که به راحتی قابل پیگیری هستند می تواند مفید باشد.

3. برانگیختن

هدف از ارائه برانگیزاننده ایجاد فتنه در بین مخاطبان و جلب توجه به احساسات آنهاست. این نوع ارائه معمولا بیشتر بر روی رویدادهای جاری تمرکز می کند، مانند مسائل اجتماعی/سیاسی.

4. متقاعد کننده

هدف از ارائه متقاعدکننده متقاعد کردن مخاطب شما نسبت به یک دیدگاه خاص است. این ارائه باید استدلال روشنی داشته باشد و به شما اجازه دهد نظر خود را بیان کنید. سعی کنید زیاد تعصب نداشته باشید؛ دیدگاه دیگران را نیز در نظر بگیرید

انواع اسلاید فناوری ارائه

اطلاعات را می توان از طریق فناوری به طرق مختلف به مخاطب ارائه کرد. به همین دلیل، انواع مختلفی از اسلایدهای ارائه وجود دارد که باید هنگام ارائه ارائه در نظر بگیرید.

سه نوع اصلی اسلایدهای ارائه متنی، تصویری و ترکیبی هستند.

اسلایدهای متنی

اسلایدهای متنی شامل کلمات/متن هایی مانند عصاره یا نقل قول می شود.

کارهایی که نباید انجام داد:

مراقب باشید که اطلاعات زیادی را در یک اسلاید جمع نکنید! اسلایدهای ارائه باید واضح و قابل پیگیری باشند. اگر مقدار زیادی در یک اسلاید وجود داشته باشد، ممکن است حواس‌تان را پرت کند، یا ممکن است مخاطب نتواند همه چیز را وارد کند.

راه حل:

اطلاعات را از هم جدا کنید تا درک آن آسان تر باشد. یکی از راه‌های انجام این کار این است که به جای نوشتن پاراگراف‌های بزرگ‌تر از متن، از نقاط گلوله استفاده کنید و نکات کلیدی را خلاصه کنید. مثلا:

اسلایدهای بصری

اسلایدهای بصری شامل تصاویر/نمودارها یا فیلم‌ها هستند. این همچنین شامل عکس ها، تصاویر، نمودارها، نمودارها و غیره می شود.

کارهایی که نباید انجام داد:

تصاویر زیادی را در یک اسلاید بگنجانید که باعث می شود درهم به نظر برسد و حواس مخاطب را پرت کند.

راه حل:

شامل حدود 1 تا 2 تصویر/نمودار ترجیح داده می شود زیرا به مخاطب نقطه کانونی می دهد و علاقه آنها را حفظ می کند. ممکن است به همین سادگی باشد:

اسلایدهای مختلط

اسلایدهای ترکیبی از کلمات و تصاویر با هم استفاده می کنند. برای مثال، می‌توانید از زیرنویس‌ها، برچسب‌ها یا جعبه‌های نوشتاری کوچک برای توضیح یک تصویر یا اضافه کردن اطلاعات ضروری اضافی (مانند کلمات کلیدی یا ایده‌ها) استفاده کنید.

نمونه های فناوری ارائه

ممکن است از خود بپرسید که چند نمونه از یک ارائه دیجیتال خوب چیست؟ چگونه می توانید بین ارائه خوب و بد تفاوت قائل شوید؟

در اینجا چند نمونه از آنچه که یک ارائه دیجیتالی خوب را می سازد آورده شده است:

1. آسان برای درک

اسلایدها را ساده نگه دارید! اطمینان حاصل کنید که اطلاعات زیادی را وارد نکنید، زیرا ممکن است گیج کننده باشد. در عوض، به نکات کلیدی و خلاصه ها پایبند باشید. شما همیشه می توانید این نکات را در حین صحبت گسترش دهید. فقط از ارائه به عنوان یادآوری آنچه در مورد آن بحث خواهید کرد استفاده کنید!

2. چشم نواز اما ثابت

مطمئن شوید که اسلایدهای شما برای مخاطب خیلی کسل کننده نباشد! ارائه یک راه عالی برای جلب توجه مخاطب و حفظ علاقه آنهاست. می‌توانید با الگوهای طراحی آزمایش کنید تا اسلایدهایتان از نظر بصری جذاب‌تر به نظر برسند، اما مطمئن شوید که به یک طرح رنگ و سبک ثابت پایبند هستید. بسیاری از سبک های مختلف می تواند ارائه را نامرتب نشان دهد.

3. تعداد مناسب اسلاید

اگر اسلایدهای زیادی را اضافه کنید، این امر می تواند باعث از دست دادن علاقه مخاطب شود. از سوی دیگر، اگر اسلایدهای کافی را درج نکنید، ارائه شما فاقد محتوا خواهد بود و ممکن است چیزهایی برای صحبت در مورد شما تمام شود. یک قانون سرانگشتی خوب این است که به ازای هر دقیقه که قصد صحبت کردن دارید تقریباً یک اسلاید قرار دهید تا اطلاعات در حال حرکت باشد. به عنوان مثال، یک ارائه 20 دقیقه ای حدود 15 تا 20 اسلاید دارد.

موضوعات فناوری ارائه

مهم است که بدانید موضوع ارائه بر نحوه استفاده شما از فناوری برای رساندن پیام خود تأثیر می گذارد.

اگر بخواهید تعداد انگلیسی زبانان بومی در مقایسه با افراد غیر بومی انگلیسی را ارائه دهید، تصاویری مبتنی بر آمار بیشتری ایجاد می کنید. این می تواند شامل ایجاد نمودار یا نمودار برای کمک به مخاطب در تجسم اعداد باشد.

اگر قرار بود در مورد فونتیک و مکان/نحوه بیان سخنرانی ارائه دهید، استفاده از تصاویر برای نشان دادن قسمت‌های دهان و نحوه استفاده از قسمت های مختلف برای تلفظ حروف مختلف مفید خواهد بود.

اگر می‌خواهید درباره رمان خاصی ارائه کنید، نقل قول‌ها یا عصاره‌هایی را اضافه کنید تا برای مخاطب روشن شود که به چه چیزی اشاره می‌کنید و مضامین اصلی رمان را برجسته کنید.

فناوری ارائه – نکات کلیدی

  • فناوری ارائه اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان شما قرار می دهد، آنها را به هم متصل می کند و آنها را درگیر نگه می دارد. همچنین می تواند به راهنمایی شما در مورد موضوعتان کمک کند.
  • یکی از اولین تکه‌های فناوری مورد استفاده برای ارائه، پروژکتور اسلاید بود.
  • اولین نرم افزار مدرن ارائه پاورپوینت بود که به طور رسمی در سال 1990 منتشر شد.
  • نمونه هایی از فناوری ارائه عبارتند از: Microsoft PowerPoint، Apple Keynote، Google Slides و Prezi.
  • سه نوع اصلی اسلایدهای ارائه متنی، تصویری و ترکیبی هستند.

Presentation Technology