مهارت‌های گفت و شنود

مهارت‌های زبانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق گفتن یا نوشتن است. زیادی وجود دارد که باید آنها را یاد بگیریم. چه گفتاری و چه نوشتاری می‌توانیم از زبان برای بیان اندیشه‌های خود و انتقال آن به دیگران استفاده کنیم.

مهارت‌های گفت و شنود به ما این توانایی را می‌دهد که با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم. ارتباط مؤثر چیزی فراتر از توانایی گفت و شنود ساده است. داشتن مهارت‌های خوب شنیداری و گفتاری ضروری است، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که بیان خود را با شرایط مختلف تطبیق دهید و توانایی خود را در به اشتراک گذاشتن موفقیت آمیز افکار خود و در عین حال در نظر گرفتن نظرات دیگران بهبود بخشید.

علاوه بر این مهارت‌های گفت و شنود شما را برای دنیای «بیرون» آماده می‌کند. به عنوان مثال، در یک مصاحبه، باید به مصاحبه کننده نشان دهید که حواس شماست و می توانید با اطمینان خود را بیان کنید. داشتن مهارت های خوب شنیداری و گفتاری قطعا به این امر کمک خواهد کرد!

موضوعات گفت و شنود

این بسته یادگیری گفت و شنود، پنج موضوع اصلی دارد:

  • مهارت‌های ارائه
  • گوش دادن فعال
  • بررسی دیدگاه‌های دیگر
  • بحث گروهی
  • فناوری ارائه

بیایید هر یک را کوتاه بررسی کنیم:

مهارت‌های ارائه

ارائه ها راهی عالی برای نشان دادن درک درستی از یک موضوع هستند. اگر خوبی دارید مهارت های ارائه، می توانید با اطمینان دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. ارائه ها ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسند، اما چند کار وجود دارد که می توانید برای اطمینان از اجرای روان ارائه خود انجام دهید:

سعی کنید واضح صحبت کنید تا مخاطب بتواند شما را درک کند.

اگرچه ممکن است بخواهید با عجله یک ارائه را به پایان برسانید، مهم است که مخاطب بتواند آنچه را که می‌گویید دنبال کند. مطمئن شوید که خیلی سریع صحبت نمی کنید. اشکالی ندارد که وقت بگذارید، زیرا این کار شما را آرام و جمع نگه می دارد. همچنین، سعی کنید مطمئن شوید که با صدای مناسب صحبت می کنید، زیرا می خواهید مخاطب بتواند شما را به خوبی بشنود.

از زبان بدن مطمئن (مانند تماس چشمی و وضعیت بدنی خوب) استفاده کنید

از تماس چشمی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید. به نوبه خود، این کار باعث می شود که مخاطبان را علاقه مند نگه دارد و او را بیشتر مورد توجه قرار دهد. یک وضعیت خوب همچنین به شما کمک می کند تا با اعتماد به نفس و آرامش ظاهر شوید.

در اینجا چند تکنیک سخنرانی که هنگام سخنرانی استفاده می شود آورده شده است:

  • لحن صدا و/یا زیر و بم خود را برای بیان یک احساس خاص تغییر دهید (مثلاً اگر می خواهید اشتیاق نشان دهید، زیر و بمی صدای خود را بالا ببرید).
  • مکث یا شکاف بگذارید تا به مخاطب کمک کند تا در مورد آنچه گفته اید فکر کند. این همچنین به شما زمان می دهد تا افکار خود را جمع آوری کنید. مکث را به عنوان نوعی نقطه گذاری کلامی در نظر بگیرید!

گوش دادن فعال

هنگام گوش دادن به یک مکالمه، مهم است که بر آنچه گوینده می‌گوید دقت و تمرکز داشته باشید. گوش دادن فعال روشی برای گوش دادن است که درک متقابل بین افراد در یک مکالمه را بهبود می بخشد. اگر خوب گوش کنید، می توانید مقاصد گویندگان را واضح تر تفسیر کنید و ایده بهتری در مورد نحوه پاسخ به آنها خواهید داشت.

مثال: شما می توانید با استفاده از نشانه های غیرکلامی مانند تماس چشمی، تکان دادن سر و خم شدن به جلو نشان دهید که توجه خود را جلب می کنید.

بررسی دیدگاه‌های دیگر

اگرچه داشتن یک دیدگاه روشن مهم است، اما به همان اندازه ضروری است که بتوان به استدلال های مخالف پرداخت. این نشان می دهد که می توانید نظر خود را توجیه کنید و در عین حال به نظرات دیگران نیز احترام بگذارید. لازم نیست همیشه با دیگران موافق باشید، اما باید توجه داشته باشید که تنها نظر شما مهم نیست! سعی کنید بیش از حد دیگران را قضاوت نکنید، زیرا ممکن است استدلال شما بیش از حد مغرضانه به نظر برسد.

بحث گروهی

توانایی بحث در مورد یک موضوع در گروه به طور موثر بستگی به تعادل خوب بین مکالمه گفتاری و گوش دادن به دیگران دارد. به عنوان مثال، اگر یک نفر بیش از حد صحبت کند، ممکن است اجازه ندهد دیگران نظرات خود را بیان کنند. یا ممکن است همیشه به حرف های دیگران توجه نکنند، اگر درباره آنها صحبت کنند و برای گوش دادن متوقف نشوند!

یکی از موارد مهمی که باید در نظر داشت، نوبت گرفتن است . این به زمانی اشاره دارد که یک نفر در یک مکالمه در یک زمان صحبت می کند. نوبت گیری تضمین می کند که هیچ وقفه ای وجود ندارد و به همه اجازه می دهد نظرات خود را در یک زمان بیان کنند. همچنین به دیگران این فرصت را می دهد که بایستند و با دقت به صحبت های فردی که صحبت می کند گوش دهند، به آنها اجازه می دهد به درستی به آنچه می گوید توجه کنند.

هنگام بحث، نشستن دور یک میز مانند این ممکن است کمک کند:

به این ترتیب، می‌توانید واکنش‌های همه را به وضوح ببینید (چه کلامی و چه غیرکلامی) و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید تا نشان دهید که توجه خود را جلب می‌کنید.

همچنین باید توجه داشته باشید که بحث های گروهی اغلب به دیدگاه های متفاوتی می پردازد. خیلی بعید است که همه نظرات یکسانی داشته باشند! این ما را به موضوع بعدی هدایت می کند …

فناوری ارائه

شما باید از انواع مختلف آگاهی داشته باشیدفناوری ارائهزیرا می توانند به شما کمک کنند تا ارائه ای چشم نواز و جالب ایجاد کنید. برای کمک به انتقال پیام شما می‌توان از وسایل کمک بصری در کنار کلمات گفتاری استفاده کرد. این شامل نرم افزارهای ارائه مانند:

  • پاورپوینت
  • گوگل اسلایدز
  • پرزی
  • کی‌نوت

زیاد به اسلایدها تکیه نکنید. به هیچ وجه از روی اسلایدها نخوانید. این باعث می شود که در مورد موضوع خود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید!

استراتژی های گفت و شنود

می‌شنوم که می‌پرسید : « راهبردهای خوبی برای استفاده در هنگام انجام تمرین شنیداری و گفتاری چیست؟ » خوب، در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است مفید باشد:

  • هنگامی که به صورت گروهی یا دو نفره صحبت می کنید، مطمئن شوید که نوبت می گیرید. این به همه اجازه می دهد تا صحبت کنند و اطمینان حاصل شود که هیچ وقفه غیر ضروری وجود ندارد.
  • با دقت به صحبت های دیگران گوش دهید و به نظرات آنها توجه کنید. شما همچنین باید زبان غیرکلامی مانند زبان بدن و حرکات را در نظر بگیرید، زیرا این کار احساسات فرد را منتقل می کند. ارتباط چشمی را حفظ کنید تا نشان دهید که به آنچه دیگران می گویند علاقه مند هستید.
  • نشان دهید که مایل به شرکت در گفتگو هستید. شما می توانید این کار را با اطمینان از مشارکت در بحث و بیان نظرات خود به جای اینکه فقط گوش دهید انجام دهید!
  • وقتی صحبت می کنید، مطمئن شوید که واضح صحبت می کنید تا دیگران شما را به خوبی درک کنند.

فعالیت های گفت و شنود

ما می دانیم که دبیرستان گاهی اوقات می تواند استرس زا و چالش برانگیز باشد. ممکن است بخواهید فعالیت هایی انجام دهید تا چیزهای جالب و سرگرم کننده داشته باشید!

مثال: برای این فعالیت به چیزی نیاز دارید که بتوانید از آن عبور کنید، مانند توپ.

۱- وارد یک گروه شوید.

۲- موضوعی را انتخاب کنید.

  1. یک نفر با توپ شروع می کند. فقط کسی که توپ دارد می تواند صحبت کند.
  2. شخصی که توپ را در اختیار دارد، گفتگو را در مورد موضوع آغاز می کند.
  3. وقتی نوبت آنها تمام شد، سپس توپ را به شخص دیگری پاس می دهند.

اما نکته اینجاست…

هر جمله باید با کلمه پایانی جمله قبلی شروع شود. به عنوان مثال، اگر کسی گفت: “به نظر من وعده های غذایی رایگان مدرسه باید برای همه دانش آموزان قابل دسترس تر باشد” نفر بعدی باید جمله خود را با “دانش آموزان” شروع کند.

مثال: برای این فعالیت، نام یک شخص یا شی را روی کاغذهای مختلف بنویسید.

  1. در گروه یا جفت قرار بگیرید.
  2. یک نفر یکی از تکه های کاغذ را می گیرد و تا پیشانی خود می گیرد. این شخص حدس‌زن است. آنها نمی توانند آنچه را که روی کاغذ نوشته شده است ببینند.
  3. شخص/افراد دیگر سرنخ هایی را ارائه می دهند تا زمانی که حدس دهنده پاسخ را بفهمد.
  4. آن را به نوبت انجام دهید تا زمانی که همه حدس می زنند.

تمرین گفت و شنود

چگونه می توانید مهارت های شنیداری و گفتاری خود را تمرین کنید؟ در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای تمرین مهارت های شنیداری و گفتاری خود انجام دهید:

  • یک مکالمه معمولی با کسی داشته باشید (این می تواند یک دوست، همکلاسی، یکی از اعضای خانواده و غیره باشد)
  • به پادکست گوش دهید (همچنین می توانید پس از گوش دادن یادداشت برداری کنید)
  • صحبت کردن در آینه را تمرین کنید – ممکن است صحبت کردن با خودتان عجیب به نظر برسد، اما می تواند به شما کمک کند برای گفتگو با افراد دیگر یا ارائه ها آماده شوید.
  • با صدای بلند بخوانید – این به شما کمک می کند تا خود را با سرعت بالا ببرید و واضح صحبت کنید
  • به سخنرانی های معروف گوش دهید تا تغییرات لحن یا زیر و بم آن را بررسی کنید

خلاصه

  • مهارت های گفت و شنود به ما این امکان را می دهد که به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
  • مهارت های ارائه خوب به شما این امکان را می دهد که دانش خود را با اطمینان با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • بحث مؤثر درباره یک موضوع در گروه به تعادل خوب بین مشارکت گفتاری و گوش دادن به دیگران بستگی دارد.
  • پرداختن به استدلال های مخالف نشان می دهد که می توانید نظر خود را توجیه کنید و در عین حال به نظرات دیگران نیز احترام بگذارید.
  • گوش دادن فعال خوب به شما این امکان را می دهد که اهداف گویندگان را واضح تر تفسیر کنید و به شما ایده بهتری در مورد نحوه پاسخگویی به آنها می دهد.

Listening and Speaking